Magisch vierkant

terug naar 61-80   

Magisch vierkant
Kort door de bocht
Gewone magische vierkanten bestaan uit een vierkant getallenrooster met daarin de getallen 1 t/m 9, 1 t/m 16, enzovoort. Rij-, kolom- en diagonaalsommen komen uit op hetzelfde getal. In het groengekleurde exemplaar is die magie bijna bereikt maar niet helemaal. Het magisch vierkant kan opgepimpt worden van zomaar een puzzeltje tot onderwijs waar sol zijn vingers bij aflikt. Zie bijvoorbeeld het artikel van de Goeij enTreffers.

 

 

Sander Oenema


Speluitleg
Zie Kort door de bocht.

 

 

Vooral probleemgericht
Typering
Productgericht: +++               Probleemgericht: +++++
Getalgebied: 20 / 100             Moeilijkheidsgraad: 3-5 (max. 5)        Leeftijdsgroep: vanaf 5

 

Sherlock 2Achtergrondinformatie
– 
Tovervierkanten, artikel van Erica de Goeij en Adri Treffers in Willem Bartjens, 23(3), 2004.
– 
Magische vierkanten (Vierkant voor Wiskunde).
–  Zie ook het artikel ‘Toveren met een vierkant’ van Wim Sweers in Willem Bartjens, 20(1), 2000.
– 
Magisch vierkant (online spelen op het rekenweb)
– 
Het 3×3 magische vierkant is gerelateerd aan Fubuki, aan Som-Som puzzels en aan het spel Magico.
–  Bij het spel Equilogic staan vierkanten centraal die slechts  beschikken over een gedeelte van de magie.
–  Zie ook het project Magische figuren.