Terug naar wiskunde en natuur-techniek
TYPERING PROJECT | |||||
doelgroep | ob | mb | bb | vo | hbo |
1,2,3 | 4,5,6 | 7,8 | ob | pabo | |
type leerling | langzaam | gemiddeld | vlot | intelligent | begaafd |
+ | + | + | + | + | |
verrijkings-mogelijkheden | breed | diep | ruim | ||
+ | (+) | (+) |
Omschrijving:
De Grote Rekendag is een dag voor alle basisscholen in Nederland en Vlaanderen, waarop alles in het teken staat van rekenen. Voor alle groepen van de basisschool zijn activiteiten ontwikkeld rondom een jaarlijks wisselend thema. Voorafgaande aan de groepsgebonden activiteiten is er een schoolbrede start voor alle leerlingen van de school. Deelnemende scholen ontvangen een boek, een poster en ondersteuning via de website. Voor de onderbouw van het VMBO is een apart hoofdstuk toegevoegd.
Projectmogelijkheden:
- Invoeren/uitvoeren van de Grote Rekendag in een bepaalde bouw.
- Invoeren/uitvoeren van de Grote Rekendag in de hele school.
- Een bijdrage leveren aan de ontwikkeling van het materiaal, bijvoorbeeld door proefschool te zijn.
Betrokken vakgebieden:
Rekenen-wiskunde, natuur-techniek, beeldend onderwijs.
Link naar bronnen (materiaal, achtergrondinformatie):
- Grote Rekendag (Malmberg)
- Grote Rekendag (2010: Meten te lijf)
- Grote Rekendag (2008: Het is tijd)
- Grote Rekendag (2007: Meetkunde, patronen en kunst)
- Grote Rekendag (2006: Spelen met getallen)
- Keijzer, Ronald & Corry Verschuren (2013). Spannend rollen. JSW, 98(1), 18-21. Zie archief 2013 (september).
- Keijzer, Ronald & Corry Verschuren (2011). Rekenen buiten het boekje. JSW, 96(2), 6-9. Zie archief 2011 (oktober).
- Lohstro-van Bruggen, Vivian (2007). De grote rekendag 2007. Volgens Bartjens, 27(1), 32-34.
- Keijzer, Ronald (2007). Beter probleemoplossend rekenen dan het ouderwetse cijferen. JSW, 91(7), 6-9. Zie
archief 2007 (maart).