Terug naar vakoverstijgend
TYPERING PROJECT | |||||
doelgroep | ob | mb | bb | vo | hbo |
3 | 4,5,6 | 7,8 | ob | pabo | |
type leerling | langzaam | gemiddeld | vlot | intelligent | begaafd |
+ | + | + | + | + | |
verrijkings-mogelijkheden | breed | diep | ruim | ||
+ | + | + |
Omschrijving:
Maak gebruik van digitale mogelijkheden om je onderwijs te kantelen en meer ruimte te creëren voor speels en onderzoekend leren. Informatievoorziening kantelt voor een deel de klas uit. De bijbehorende informatie komt ter beschikking via internet en kan geconsumeerd worden op eigen tijd en plaats. Bovendien is de informatiestroom manipuleerbaar via stopzetten, terugspoelen en doorspoelen. De ‘consumenten’ kunnen er doorheen praten, elkaar wijzen op bepaalde zaken en interessante beeld- en geluidobservaties doen en die met elkaar delen.
Projectmogelijkheden:
- Project rond probleemoplossen volgens de eurekanet-methode.
- Project op basis van Flipping The Classroom (FTC).
- …………………………………..
Betrokken vakgebieden:
In principe alle vakgebieden.
Link naar bronnen (materiaal, achtergrondinformatie):
- Eurekanet, een site met rijke problemen (rekenen-wiskunde).
- Breien op een wilde manier!, Een FTC-project van Elise klein Baltink. Zie Onderzoek van studenten.
- Flip teaching (Wikipedia)
- Flipping The Classroom (kennisnet).
- Khan Academy
- Khan Academy (Salman Khan op TED):
Een kritische link ten aanzien van de Khan Academy:
- Een blog van Ramsey Musallam op Edutopia.org. (26 oktober 2011).
En via die bron:
- een blog van Jackie Gerstein met een model voor onderzoekend leren (13 juni 2011).