Het gaat in deze categorie om: paper, oratie, essay, hoofdstuk, artikel, enz.
Algemeen
- Beishuizen, J.J. (2004) De vrolijke wetenschap. Over communities of learners als kweekplaats voor kenniswerkers . Vrije Universiteit: Amsterdam (oratie).
- Bruggink, Marjon & Frits Harinck (2012). De onderzoekende houding van leraren: wat wordt daaronder verstaan? Tijdschrift voor lerarenopleiders, 33(3), 46-53. Noot: De tekst kan gedownload worden van de website van Windesheim (onderzoeksthema: educatie).
- Oers, Bert van (2005). Carnaval in de kennisfabriek. Academie voor ontwikkelingsgericht onderwijs: St. Maarten (oratie).
Noot: De tekst kan gedownload worden van de website van Bert van Oers. - Oers, Bert van (2005). Rehabilitatie van de Homo Ludens. In: Dwarsdenken, essays over ontwikkelingsgericht onderwijs. Van Gorcum: Assen.
- Prinsen, Leo (2006). Leren vanuit een onderzoeksgemeenschap. Een zoektocht voor pabostudenten en pabo.
Rekenen-wiskunde
- Borghouts, Cecile & Jarise Kaskens (2006). Spelenderwijs leren rekenen. JSW (praktijk), 90(februari), 25-27.
- Buter, Arlette (2000/2001). Probleemgerichte oefenactiviteiten. Willem Bartjens: 20(1), 36-39.
- Buter, Arlette & Chantal van Rooijen (2005). Spel, taal en rekenen . Volgens Bartjens, 24(5), 10-12.
- Franke, Marianne (2001/2002). De veelzijdigheid van veelhoeken. Willem Bartjens, 21(2), 12-14.
- Gupta, Arvin (????). String Games. National Book Trust: New Delhi, India.
Noot: Te downloaden als pdf-bestand via www.encyclopedoe.nl , zoektermen ‘touw, touwfiguren’. - Heuvel-Panhuizen, M. van den & C. Bodin-Baarends (2004/2005). Alles of niets, probleemoplossen door goede rekenaars. Volgens Bartjens, 24(2), 12-14.
- Heuvel-Panhuizen, M. van den , & Kolovou, A. (2009). Een ICT-omgeving om het oplossen van puzzelachtige verhaaltjessommen te toetsen en te leren. Volgens Bartjens 28(3), 22-26.
- Keijzer, Ronald (2007). Beter probleemoplossend rekenen dan het ouderwetse cijferen. JSW, 91(7), 6-9. Zie
archief 2007 (maart). - Keizer, Mariska de, Cathelijne Tielrooij, Jollie Velders & Hans van Luit (2003). Speel eens een spelletje! . Willem Bartjens, 22(3), 28-31.
- Kolovou, A., & Van den Heuvel-Panhuizen, M. (2009). Hoeveel probleemoplossingsopgaven zitten er in onze reken-wiskunde methoden? In M. van Zanten (Ed.) Doorgaande ontwikkelingen rekenen-wiskunde, verslag van de 26ste Panamaconferentie (pp. 101-106). Utrecht: Fisme, Utrecht University.
- Markusse, Annette & Leo Prinsen (2014). Stimulerende middelen voor een onderzoekende houding. Volgens Bartjens, 33(4), 4-8. Noot: Het artikel is gratis te downloaden via Volgens Bartjens.
- Prinsen, L. (2007). Spelen op getallenvelden: van oefenen naar onderzoeken. JSW, 91(9), 25-28.
- Nelissen, Jo (2001). Samen rekenen. Panama-Post, tijdschrift voor nascholing en onderzoek van het reken-wiskundeonderwijs, 19(3), 19-24.
- Nelissen, Jo (2002). Rekenspelletjes voor jonge kinderen. JSW, 86(8), 6-9.
- Prinsen, Leo (2007). De kunst van het oefenen.
- Prinsen, Leo (2007). Inspelen op verschillen. Rekenspel en differentiatie.
- Treffers, A. & E.T.J. de Goeij (2004). Vierkant tegen zelfstandig werken. Panama-Post, 23(4), 8-13.
Rekenen-wiskunde & Natuur en techniek
- Ducastel, René (2002). Het slingeruurwerk van Christiaan Huygens. Archimedes (jaargang 2002, nr. 1, januari).
Noot: Het artikel is te downloaden via www.kennislink.nl (zoekwoord ‘slingeruurwerk’). - Kool, Marjolein (red.) (2006).Themanummer Rekenen-Wiskunde en techniek. Volgens Bartjens: 26(2).
Natuur en techniek
- Berg E. Van den (2010). Natuurwetenschap en techniek in het basisonderwijs (openbare les). Amsterdam, HvA Publicaties.
- Keulen, Hanno van (2009). Drijven en zinken. Wetenschap en techniek in het primair onderwijs (openbare les). Limburg, Fontys Hogescholen.